Wereldpremière volledig nieuwe Toyota C-HR

Deel met uw vrienden

  • Volledig nieuw model bouwt voort op succes van de eerste Toyota C-HR
  • Ontworpen, ontwikkeld en gebouwd in Europa, voor Europese klanten
  • Radicaal exterieurdesign waarmee Toyota C-HR haast oogt als concept car
  • Eigentijdse interieurstijl combineert functionaliteit met modern comfort
  • Meer gebruik gerecyclede en diervrije materialen en vermindering van koolstofemissies door gewichtsbesparing en nieuwe productieprocessen
  • Een gepersonaliseerde gebruikerservaring die naadloze en intuïtieve bediening en connectiviteit biedt, inclusief een nieuwe digitale sleutel
  • Vijfde generatie Toyota hybridetechnologie
  • Een volledig geëlektrificeerd gamma met twee hybride-elektrische aandrijflijnen en één plug-in hybride aandrijflijn met meer EV-mogelijkheden
  • Geofencing-functie op 2,0 liter PHEV schakelt automatisch over naar EV-modus wanneer de auto een lage-emissiezone (LEZ) binnenrijdt.

Toyota introduceert de nieuwe generatie Toyota C-HR. Met de looks van een concept car, een eigentijds interieur en de nieuwste hybridetechnologie is de nieuwe Toyota C-HR klaar om het succesverhaal van de auto vervolg te geven. Ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in Europa, volledig gericht op de Europese klant. Rond de jaarwisseling wordt de nieuwe Toyota C-HR in Nederland verwacht.

Een mijlpaal voor Toyota en het Europese C-SUV-segment. Dat betekende de lancering van de eerste Toyota C-HR. Het was een spectaculaire toevoeging aan een zeer concurrerende markt. Met zijn scherp gelijnde ontwerp vormde hij een duidelijk contrast met de conventionele SUV’s in het segment. De Toyota C-HR voegde een sterke emotionele dimensie toe aan Toyota in Europa. Klanten reageerden sterk en meer dan de helft noemde de styling van de auto als belangrijkste reden voor aankoop.

De volledig nieuwe, volgende generatie Toyota C-HR tilt de uitstekende kwaliteit en status van zijn voorganger naar een hoger niveau met een avant-gardistisch design, geavanceerde technologieën en een reeks geëlektrificeerde hybride en plug-in hybride aandrijflijnen met meer vermogen, een grotere driveability en uitgebreide volledig elektrische rijcapaciteiten. Het versterkt ook Toyota’s toewijding aan Europa: het nieuwe model werd ontworpen in Europa met Europese klanten in het achterhoofd en ook de productie vindt uitsluitend plaats in Europa, inclusief de assemblage van de batterij.

Ontworpen om op te vallen

Het opvallende design van de nieuwe Toyota C-HR is trouw aan de styling van de C-HR Prologue die eind 2022 werd onthuld. Zijn opvallende exterieur zorgt ervoor dat de Toyota C-HR haast oogt als een concept car op de openbare weg.

De originele Toyota C-HR doorbrak het SUV-design met zijn coupéachtige lijnen. Deze worden nog scherper weergegeven bij het nieuwe model met zijn “supercoupé”-profiel. Aan de voorkant zien we het nieuwe gezicht van Toyota, ook te zien op de batterij-elektrische bZ4X en de nieuwe Prius. Trouw aan de stylingkenmerken van de Toyota C-HR Prologue is het uiterlijk scherp en doordringend, met het gevoel dat de auto klaar is om naar voren te stormen. Het thema van vormen die in elkaar grijpen is prominent aanwezig in de scherpe lijnen die over de zijkant van de auto lopen. Ze benadrukken de in de carrosserie verwerkte portiergrepen en geven de auto een duidelijke ‘presence’ op de weg.

De dynamische uitstraling van de auto wordt verder versterkt door korte overhangen en grote wielen – tot 20 inch. Naast de bekende bi-tone waar een carrosseriekleur wordt gecombineerd met een contrasterende kleur voor het dak, introduceert Toyota een nieuwe stijl van tweekleurige lak. Hierbij wordt het contrasterende zwarte dak doorgetrokken tot aan de achterbumper en in het achterste deel van de auto. De designers hebben er veel werk in gestoken om de auto zo naadloos mogelijk te laten ogen, met zeer kleine naden en een perfecte integratie van de camera’s, radar en koplampsproeiers, die daardoor haast verborgen lijken te zijn.

Toyota’s design- en aeroteams werkten nauw samen om ervoor te zorgen dat het exterieur zowel aerodynamisch efficiënt als visueel indrukwekkend was. Dit heeft gezorgd voor een optimalisatie van de luchtstroom over en rond de auto in details zoals de precieze profilering van de voorbumper en het formaat van de achterspoiler.

De originele Toyota C-HR betekende een sprong voorwaarts in sensorische kwaliteit. Het nieuwe model gaat nog een stap verder met een interieur dat nog verfijnder aanvoelt en oogt. Alle bedieningselementen zijn geconcentreerd in de bestuurderszone, terwijl een horizontale plaatsing van het instrumentenpaneel en een “vleugel”-designthema de passagiers het gevoel geven dat de cabine zich om hen heen wikkelt, wat het gevoel van comfort verhoogt.

Gepersonaliseerde gebruikerservaring

Toyota heeft een naadloze, intuïtieve en gepersonaliseerde gebruikerservaring gecreëerd die verder gaat dan de verwachtingen van de klant. Toyota erkent de waarde die de klanten vandaag de dag hechten aan een connected ecosysteem in de auto waarbij ze een app op hun telefoon, een touchscreen of spraakopdrachten kunnen gebruiken om een groot aantal functies te bedienen. Het doel was om een duidelijke, intuïtieve en gepersonaliseerde ervaring te creëren die anticipeert op de behoeften van de gebruiker.

Wanneer de bestuurder zijn auto nadert wordt hij welkom geheten door de exterieurverlichting – waarbij ook de nieuwe Toyota C-HR lichtsignatuur op de achterklep oplicht. De voorkeursinstellingen van de bestuurder voor de stoelpositie, het digitale instrumentenpaneel, het head-up display en het multimediascherm worden automatisch toegepast.

De Toyota C-HR heeft een nieuwe, volledig digitale 12,3-inch combimeter (afhankelijk van het uitrustingsniveau). Met scherpe graphics en duidelijke informatie is het goed afleesbaar. Het display kan worden aangepast om prioriteit te geven aan verschillende inhoud op basis van de voorkeur van de bestuurder of het soort reis dat wordt gemaakt, bijvoorbeeld door de actieve ADAS-functie-informatie prominent te tonen bij het oprijden van een snelweg. Er zijn drie vooraf ingestelde indelingen die kunnen worden aangepast met schakelaars op het stuurwiel. De kwaliteit en het gebruiksgemak zijn verbeterd door een consistent gebruik van kleuren en lettertypen voor de combimeter en het multimediadisplay.

De Toyota C-HR wordt leverbaar met een digitaal sleutelsysteem, waarbij de gebruiker alleen zijn telefoon bij zich hoeft te hebben om de auto te starten.

De sfeerverlichting van de Toyota C-HR – met 64 kleuren – biedt de mogelijkheid om de cabine een duidelijke sfeer te geven. Er is een programma van 24 veranderende tinten ontworpen, gesynchroniseerd met de klok om van heldere ochtendtinten over te gaan naar meer ontspannende avondtinten. De interieurverlichting helpt ook de veiligheid te verbeteren: de hoorbare en visuele waarschuwingen van het Safe Exit Assist systeem worden versterkt door de interieurverlichting rood te laten oplichten, om te waarschuwen dat een portier wordt geopend wanneer er een risico is op een botsing met verkeer of fietsers die van achteren naderen. De Toyota C-HR is het eerste model van Toyota dat profiteert van deze uitbreidingen van de interieurverlichting.

Toyota Smart Connect

De volledig nieuwe Toyota C-HR zal verkrijgbaar zijn met het Toyota Smart Connect-multimediapakket, inclusief (afhankelijk van het uitrustingsniveau) een 8- of 12,3-inch touchscreen, spraakbediening aan boord en draadloze smartphoneverbinding via Apple CarPlay of Android Auto. Het systeem biedt informatie over de EV-actieradius en lokale oplaadlocaties in de POI-functie. Eigenaars zullen ook de MyT smartphone-app kunnen gebruiken om de functies van de auto op afstand te bedienen, zoals het airconditioningsysteem om de auto te verwarmen of te koelen voordat ze instappen. Het hoge innovatieniveau van de nieuwe Toyota C-HR omvat onder meer een automatische parkeerfunctie die uniek is in zijn klasse. Er komt een app om volledig op afstand te parkeren, met de bestuurder buiten de auto, waardoor nog nauwkeuriger in beperkte ruimtes kan worden gemanoeuvreerd.

Geavanceerde veiligheid en assistentiesystemen

Alle versies van de nieuwe Toyota C-HR profiteren van het nieuwste Toyota Safety Sense portfolio van actieve veiligheids- en assistentiesystemen. Het aanbod en de functionaliteit zijn uitgebreid om nog betere bescherming te bieden tegen veel voorkomende risico’s op ongevallen en om autorijden minder belastend te maken voor de bestuurder. Voor nog meer gemak kunnen toekomstige software-updates van het systeem over-the-air worden gedownload, zonder dat een bezoek aan de dealer nodig is.

De belangrijkste ontwikkelingen zijn onder andere de nieuwe Acceleration Suppression die elk plotseling gebruik van het gaspedaal vertraagt wanneer het risico op een aanrijding met een voorligger wordt gedetecteerd. Ook nieuw is de Proactive Driving Assist (PDA), die werkt bij lage snelheden en zorgt voor een soepele vertraging wanneer de bestuurder het gas loslaat bij het naderen van een langzamere voorligger of bij het ingaan van een bocht. Het biedt ook stuurassistentie, die een bocht herkent en de stuurkracht aanpast om de bestuurder te helpen een soepele en stabiele bocht te maken.

Optioneel is een geavanceerd veiligheidspakket leverbaar, met functies zoals Lane Change Assist met Front Cross Traffic Alert, een Driver Monitor Camera (die de prestaties van het EDSS verbetert), een Automatic High-Beam System met camera-ondersteuning om de lichtverdeling aan te passen.

Duurzaamheid en terugdringen van CO2-uitstoot

Er zijn uitgebreide maatregelen genomen om de CO2-uitstoot te verminderen en meer gebruik te maken van gerecyclede materialen, ter ondersteuning van duurzaamheid en het concept van de circulaire economie.

Vergeleken met zijn voorganger bevat de nieuwe Toyota C-HR twee keer zoveel gerecyclede kunststoffen – gebruikt in meer dan honderd verschillende onderdelen. Een hiervan is een nieuwe stof voor de stoelbekleding die gemaakt is van gerecyclede PET-flessen. De bumpers zijn gemaakt van een nieuw harsmateriaal dat al in de mal is voorgekleurd – een innovatie die naar verwachting honderden tonnen CO2 zal besparen. Verdere besparingen zijn gerealiseerd door een nieuw geautomatiseerd lakproces met verf op waterbasis en door het gebruik van een nieuw diervrij materiaal als alternatief voor leer voor de stuurwielbekleding.

Panoramadak draagt bij aan regulering binnentemperatuur 

Om het gewicht van de auto te verlagen- zijn er verschillende ontwerp- en technologische maatregelen genomen, waaronder nieuwe hogesterktestalen en een nieuw ontwerp voor het panoramadak. Het vaste panoramische dak heeft twee coatings die de warmte in de winter binnen houden en oververhitting voorkomen bij zonnig zomerweer. Hierdoor is er geen conventioneel zonnescherm nodig, wat een gewichtsbesparing van 5 kg oplevert en de hoofdruimte met 3 cm verbetert. Als bijkomend voordeel hoeft de airconditioning minder te worden gebruikt om een comfortabele temperatuur te behouden.

Drie geëlektrificeerde aandrijflijnen

De volledig nieuwe Toyota C-HR wordt in Nederland geïntroduceerd met keuze uit drie geëlektrificeerde aandrijflijnen, een line-up die Toyota’s beproefde multi-technologische weg naar CO2-neutraliteit demonstreert. Toyota is van mening dat er verschillende opties moeten worden aangeboden die het tempo van de CO2-reductie versnellen en bijdragen aan een succesvolle overgang naar emissievrije mobiliteit. Het gamma bestaat uit een 1,8 en een 2,0-liter hybride elektrische (HEV) versie alsook een 2,0-liter plug-in hybride elektrisch (PHEV) model.

Vijfde generatie Toyota hybridetechnologie  

De nieuwe modellen maken gebruik van de nieuwste, vijfde generatie Toyota hybridetechnologie die een toonaangevende balans van meer vermogen en lage emissies biedt en voldoet aan de behoeften van klanten in het hart van het C-segment.

Door de belangrijkste onderdelen van het hybride systeem uitgebreid opnieuw te ontwerpen is het gelukt om de omvang en massa te verminderen. Er wordt gebruik gemaakt van een nieuwe transaxle en power control unit (PCU) en een krachtigere hoogspanningsbatterij.

De nieuwe 1,8-liter hybride-elektrische aandrijflijn, die ook te vinden is in de nieuwe Corolla, is gericht op eco-prestaties maar heeft aanzienlijk meer vermogen dan de huidige 1,8-liter hybride-elektrische Toyota C-HR. De 2,0-liter Hybrid is een nog sterker aanbod, waarbij het hogere vermogen bijdraagt aan een lonende hybride rijervaring met compromisloze efficiëntie.

De 2,0 liter Plug-in Hybrid – een best-in-class aandrijflijn – heeft een dubbel DNA. Hij biedt moeiteloos volledig elektrisch EV-rijden voor dagelijks gebruik en zeer efficiënte hybride-elektrische prestaties voor langere ritten. De aandrijflijn levert een ontspannen rijervaring, met echte EV-capaciteit met een zeer concurrerende actieradius en met Regeneration Boost – een “one pedal”-achtige rijervaring – met drie bedieningsniveaus – ideaal in druk stadsverkeer. De aandrijflijn past ook automatisch de rijmodus aan om de efficiëntie te optimaliseren en herkent de beste momenten om energie terug te winnen wanneer je een route volgt via het navigatiesysteem van de auto.

Dankzij de introductie van een nieuwe geofencing-functie schakelt de Plug-in Hybrid 220 automatisch over op EV-werking wanneer de auto een lage-emissiezone (LEZ) binnenrijdt, waarbij het batterijverbruik tijdens de hele reis wordt geoptimaliseerd.

Wendbaar rijgedrag

Elk aspect van de dynamische prestaties van de Toyota C-HR is geanalyseerd en vervolgens zijn de engineers aan de slag gegaan om de sterke reputatie van de auto op het gebied van wendbaar en dynamisch rijgedrag verder te verbeteren. De nieuwe aandrijflijnen zijn afgesteld op intuïtieve acceleratie en beheersbaarheid, met een directere relatie tussen het gebruik van het gaspedaal en de respons van de auto. Zo neemt het vertrouwen van de bestuurder en het rijplezier toe. De ophanging, remmen en stuurinrichting zijn ook opnieuw ontworpen en afgesteld voor een ideale balans tussen evenwicht, rijcomfort en reactiesnelheid.

Tijdens de ontwikkeling onderging de Toyota C-HR uitgebreide tests door een team van Toyota Master Drivers, zowel op het circuit in het Europese testcentrum van het bedrijf als op allerlei soorten wegen en in verschillende weersomstandigheden verspreid over het hele continent, om ervoor te zorgen dat de best mogelijke dynamische balans werd bereikt.

Toyota C-HR Première Editions

De nieuwe Toyota C-HR wordt geïntroduceerd met twee speciale Première Edition-modellen, die het hoogste uitrustings- en stylingniveau bieden.

De GR SPORT Première Edition voegt GR stylingdetails toe, waaronder een G-mesh patroon voor de grille, nieuw ontworpen 20-inch lichtmetalen velgen, GR badges, “Liquid Black” ornamenten op de middenconsole en sportvoorstoelen met het GR logo in reliëf op de hoofdsteunen. De kenmerkende kleur is Precious Silver in een bi-tone+ uitvoering. Ook andere kleuropties komen beschikbaar. De uitrusting omvat een head-up display en een JBL-premium audiosysteem.

De Toyota C-HR Première Edition heeft een kenmerkend Sulphur bi-tone+ exterieur – andere kleuren zullen ook beschikbaar zijn. Het interieur is voorzien met geperforeerd leder bekleedde stoelen met contrasterende Sulphur stiksels, een head-up display en een panoramisch dak.

Jaarwisseling

Met zijn concept car-achtige design, naadloze digitale gebruikerservaring, volledig geëlektrificeerde aandrijflijn en wendbare rijdynamiek heeft de nieuwe Toyota C-HR de kwaliteiten om zijn positie als iconisch model te behouden, nieuwe klanten aan te trekken en het merk Toyota verder te versterken. Rond de jaarwisseling worden de eerste exemplaren de nieuwe Toyota C-HR in Nederland verwacht. Prijzen worden dichter bij de marktintroductie bekendgemaakt.

Proefrijden

Taxatie

Stel uw vraag

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief
van Becker Hengelo